dinsdag 20 april 2010

DAT

Figurenreeks meet: het vermogen om ideeën te begrijpen die niet in woorden of getallen worden gepresenteerd. Van belang voor aanleren van algoritmen, wiskundige en natuurkundige principes, toepassen van formules en programmeren van computer-programma’s
Functies: storingsmonteur, laborant, actuaris, wiskundeleraar, productieplanner, calculator, beleggingsanalist.
Opleidingen bijv.: systeemontwikkeling, applicatieontwikkeling, procestechniek, informatica en wiskunde.

Rekenvaardigheid meet vermogen om rekenkundige taken uit te voeren zoals oplossen van calculaties, interpreteren van tabellen en grafieken, schatten cijfermatige uitkomsten en toepassen rekenkundige formules
Van belang voor calculeren, kasverschil uitzoeken, voorraadbeheer, begrotingsbeheer, debiteuren-bewaking, werkvoorbereiding en interpretatie van cijfermateriaal
Functies: calculator, planner, verkoper, kassier, dieetkok, boekhouder, econometrist.
Cursussen en trainingen bijv.: handelsrekenen, werkvoorbereiding, boekhouden, statistiek , economie, technisch rekenen, informatica.

Analogieën doet beroep op verbaal abstractievermogen en constructief denken.
Analogieën meet: het vermogen relaties tussen woorden te herkennen.
Werkzaamheden en functies: waarbij abstract denken en probleemoplossen een rol speelt.
In alle functies waarbij informatie verbaal doorgegeven wordt, met name: beleidsmedewerker, docent, journalist, trainer en manager.
Opleidingen in de sfeer van tekstanalyse, bedrijfsstrategie, wetsinterpretatie, beleidswerk.

Ruimtelijk inzicht meet: ruimtelijk voorstellingsvermogen. Met dit vermogen kunnen mensen technische en bouw-tekeningen, plattegronden lezen.
Deze capaciteit is vereist bij werk/bouwtekeningen lezen/maken, tandtechniek, etaleren, tekenen, mallen maken en kleding ontwerpen/knippen.
Functies: binnenhuisarchitect, cargadoor, tandarts, chirurg, orthopeed, aannemer, etaleur, bouwkundig constructeur en couturier.
Opleidingen bijv: tekenen, maquettebouw, architectuur, ontwerpen en technisch tekenen.

Taalgebruik wordt beroep gedaan op kennis en gevoel voor zinsconstructie en taalgevoel in het algemeen.
Bij werkzaamheden die betrekking hebben op het geschreven en het gesproken woord, zoals onderwijs, rechten, voorlichting, vragenlijstontwerp en aanleren van vreemde talen.
Functies: wetenschappelijk onderzoeker, tekstschrijver, vertaler, tolk, voorlichter, beleidsmedewerker, docent, instructeur, journalist en redacteur.
Opleidingen: beleidsanalyse, wetens. Verslagleggen, juist taalgebruik, vertalen en tekstanalyse.

Snelheid en nauwkeurigheid meet het vermogen om snel verschillen te ontdekken en fouten te herkennen in geschreven lijsten, in een hoog tempo informatie verwerken en aandacht hebben voor betekenisvolle details.
Tbv van werkzh zoals controle productie, administratieve controle, drukproeven controleren, foutmeldingen zien, afwijkingen zien, medische controle, observeren, bewaking, registreren en werken met technologische en wetenschappelijke bestanden.
Functies: corrector, rechercheur, controleur, bewakingsbeambte, arts, schaderegelaar, veilingmeester, (meet- en regelkamer)operator.
Opleidingen waarbij snelle informatieverwerking een rol speelt en alert moet zijn op afwijkingen en fouten.

Woordbeeld gaat om spellingvaardigheid. Test doet beroep op vaardigheden die op school systematisch worden aangeleerd.
Belang in div. werkzaamheden en functies: journalistiek, rechten, schrijven zakelijke teksten en secretariaatswerkzaamheden.
Opleidingen die hier een beroep op doen: bijv. correctiewerk, secretariaat, tekstschrijven.

Praktisch inzicht doet ook een beroep op de leesvaardigheid.
Het gaat om doorzien van praktisch mechanische en natuurkundige relaties. Gaat vooral op praktisch inzicht, inzicht in technische principes uit de praktijk.
Werkzaamheden zoals mechanische uurwerken repareren, machines bedienen en afstellen, constructiewerk, technisch tekenen, storingen opsporen, installeren, technische inspectie.
Functies: techn. ontwerper, machine-insteller, verkoper tech. Artikelen, artdirector, servicemonteur, automonteur.
Opleidingen op gebied van praktisch technisch handelen, technisch tekenen, mechanica en architectuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten